אישה צעירה קוראת

איך בוחרים במקצוע?

במחקר שפורסם בשנת 2018 עבור אוניברסיטת חיפה נמצא שמתוך כל הבוגרים במחקר 44% אמרו שבדיעבד היו בוחרים חוג לימודי אחר ממה שלמדו. ממצא נוסף מראה כי 49% מהבוגרים עובדים בתחום שאינו קשור לתואר שלמדו.

הממצאים האלה הם מדהימים. כמחצית מבוגרי הלימודים אינם מרוצים מהתחום שהם בחרו ללמוד. אנשים מבזבזים את השנים הטובות ביותר בחייהם. מוציאים הרבה כסף ומשקיעים מאמץ ובסוף מרגישים שהם טעו. זה מצב מאוד מתסכל שאף אחד לא רוצה להגיע אליו.

כנראה שרבים מבין הפונים ללימודים מקבלים החלטה על בסיס שיקולים לא נכונים. לדוגמה שיקולים לא נכונים הם באיזה מקצוע מרוויחים הרבה כסף, או איזה מקצוע מבוקש היום בשוק העבודה, או מה החבר שלי הלך ללמוד, או ההורים לוחצים, או חברים שלי המליצו, או שמעתי שהמקצוע הזה מעניין. ועוד ועוד. כל הטיעונים והשיקולים הנ"ל הם לא רלוונטיים לבחירה או במקרה הטוב הם יכולים להיות שיקולים משניים בלבד.

אחד ההסברים לכך ששיקולים אלה אינם רלוונטיים לבחירת לימודים ומקצוע הוא בכך שאם אתה מכיר מקצוע שמרוויחים בו הרבה כסף אבל הוא לא מתאים לך, רבים הסיכויים שאתה לא תהיה טוב במקצוע הזה ושאתה לא תהיה בין אלה שמרוויחים ממנו הרבה כסף.

או למשל לגבי ביקוש בשוק העבודה. הביקוש יכול להשתנות. בנוסף לכך אם תבחר במקצוע שיש בו ביקוש רב אבל הוא לא מתאים לך, צפוי שתצטרך להתחרות מול רבים אחרים שיציגו את המועמדות שלהם לתפקיד שאתה לא מתאים לו. ואם הם הרבה יותר טובים ממך אז את מי לדעתך יקבלו?

הכוונה ללימודים 2

אם כך לפי מה צריך לבחור במקצוע?

לבחירת מקצוע ולימודים יש שיקול עיקרי אחד בלבד: מהו המקצוע המתאים לך על פי האישיות שלך. אם תבחר במקצוע מתאים, רוב הסיכויים שתצליח בו, תהיה מרוצה ותתפרנס בכבוד.

יש שלושה גורמי מפתח לבחירת מקצוע מתאים והם הנטיות המקצועיות שלך, היכולות האישיות שלך והחיבור למציאות.

הנטיות המקצועיות מתייחסות לתחומי העניין. עליך להכיר את עולם המקצועות. להבין מהן האפשרויות השונות בבחירה המקצועית. מה ההבדל בין מקצועות, ומה הם המקצועות הדומים זה לזה. עליך לדעת מהו התוכן שבו תעסוק אם תבחר במקצוע מסוים. יש מקצועות שיש בהם אפשרויות עיסוק שונות. רצוי שבזמן הלימודים כבר תבחר את הקורסים שיתאימו לנטיות המקצועיות שלך. ואת זה עליך לדעת לפני שאתה בוחר בתחום לימודים ולפני שאתה משקיע שנים רבות וכסף רב.

גורם היכולות האישיות משמעותי בקבלת החלטה. למשל אם תרצה ללמוד מקצוע מסוים שמתאים לנטיות שלך אבל אין לך יכולות גבוהות מספיק כדי להתקבל ללימודים. מומלץ שתמצא לך תחליפים המתאימים ליכולות שלך.

הגורם האחרון הוא הקשר למציאות, והוא מתייחס לראייה הכללית של המקצוע, מאפייניו ואפשרויות העיסוק בו, לאפשרויות הלימוד השונות לאותו מקצוע, למקומות הלימוד המתאימים, לדרכים השונות להתקבל ללימודים, ולבסוף ליכולת להשתלב בעולם העבודה.

לסיכום, בחירת מקצוע ולימודים זו אחת מההחלטות החשובות ביותר בחיים. הבחירה הזו תקבע האם תצליח בחיים או תיכשל. מי יהיו החברים שלך, כמה תוכל להרוויח, ועד כמה תהיה מרוצה מהחיים שלך. בידיעה שלכל אלה יש גם השפעה על המשפחה שלך ועל האושר הכללי שלך.

שאלות, הערות? מלא פרטים ואצור קשר חזרה