אישה מבוגרת עודה הסבה מקצועית

הקושי לעשות הסבה מקצועית

הקושי לעשות הסבה מקצועית נמדד ברווח ובהפסד ואני לא מדבר רק על כסף. כאשר אדם נמצא בעבודה אחת שנים רבות קשה לו לצאת ממנה. ככל שיותר שנים הוא נמצא בה כך קיים קושי גדול יותר לעשות שינוי. ולמה? בואו נבחן את סוגיית הרווח וההפסד.

הרצון לעשות הסבה מקצועית יכול לנבוע ממספר סיבות. "אני לא מרוויח מספיק", "אני יכול לעשות יותר ממה שאני עושה היום", "העבודה ממש לא מתאימה לי", "מיציתי את עצמי", "העבודה כבר לא מעניינת אותי", "קשה לי למצוא עבודה במקצוע שלי" ועוד. צריכה להיות סיבה לרצון לעשות הסבה מקצועית. הסיבה צריכה להיות מספיק חזקה כדי להתגבר על ההפסד הכרוך או שיכול להיות כרוך בהסבה מקצועית.

ההפסד העיקרי כרוך בהיבט הפסיכולוגי. "היום, גם אם אני לא מרוצה, אני יודע מה יש לי. לעומת זאת אם אעשה הסבה מקצועית אכנס לתחום בלתי ידוע ויכול להיות שמצבי יהיה יותר גרוע". החשש והפחד הם החסמים החזקים ביותר להחלטה לעשות ההסבה המקצועית. לדוגמה, צלצל אלי יוסי, אדם בשנות הארבעים לחייו. עובד כמכונאי רכב. רוצה לעשות הסבה מקצועית. דיברנו בטלפון על הרווח וההפסד שיכולים להיות לו. אחרי שיחה של כעשרים דקות הוא אמר שלא מוכן לקחת את הסיכונים הכרוכים בכך והתקפל. האם אני הייתי צריך לעודד אותו ולדרבן אותו להגיע לייעוץ ולעשות הסבה מקצועית? יתכן שיועץ אחר, במקומי, היה עושה זאת. אני לא. אני רוצה בשיחה הראשונית לבדוק עד כמה יש לו שאיפות ואנרגיות כדי להתמודד עם הסכנות, כדי להיות בטוח שהוא נחוש לצעוד לקראת אי-הוודאות.

להלן רשימת ההפסדים שיוסי העלה: אולי לא אמצע מקצוע חדש, אולי המקצוע החדש בסוף לא יתאים לי, אולי לא אמצא עבודה במקצוע החדש, אולי לא ארוויח מספיק, אולי לא אוהב את העבודה החדשה. הרשימה הזו היא חלקית בלבד, אפשר להוסיף לה סעיפים רבים.

הרווח שיכול להיות בהסבה מקצועית הוא גדול מאוד. אם יוסי היה עושה הסבה מקצועית ובוחר במקצוע חדש שמתאים לו הוא היה יכול לבנות לעצמו חיים חדשים עשירים ומאושרים.

במצבים כאלה אני מציע "לבנות גשר חדש לפני שמפוצצים את הגשר הישן". אתה מגיע לייעוץ ושומר על מקום עבודתך הנוכחי. במהלך הייעוץ אתה בודק אפשרויות. כאשר מצאת מקצוע חדש אתה הולך ללמוד אותו, ועדיין שומר על מקום עבודתך הישן. רק כאשר רכשת את המקצוע החדש ומצאת עבודה. רק אז אתה נפרד ממקום עבודתך הישן.

ובעיקר עליך לזכור. החיים מורכבים. אף אחד לא יכול להבטיח לך מה יקרה בעתיד. יתכן שהמקצוע החדש שתבחר ממש יתאים לך אבל לא תצליח להשתלב במקום העבודה החדש. יתכן שתתקל בבעיות כאלו ואחרות. אף אחד לא יכול לתת לך ביטוח על העתיד.

לסיכום, ההחלטה האם להגיע לייעוץ להסבה מקצועית צריכה להתבסס על הנכונות שלך לקחת סיכון. נכון שצריך לקחת סיכון בצורה מחושבת תוך בדיקה שקולה. אבל בטחון מוחלט אף אחד לא יכול להבטיח לך.

שאלות, הערות? מלא פרטים ואצור קשר חזרה