אנשים בעבודה במשרד

פיתוח קריירה במאה ה-21

העולם במאה ה-21 עובר שינויים גדולים. תהליכי השינוי מתקדמים בחזקה ריבועית או אף למעלה מזה. העולם נעשה הרבה יותר רועש. העולם נעשה הרבה יותר פתוח ונגיש. הגבולות בין מדינות מיטשטשים. מרחב האפשרויות גדל עד כדי בלבול, איבוד הצפון ואיבוד הדרך. הרבה יותר קשה לנווט בעולם הזה. הדבר הכי יציב בעולם הוא הכאוס – חוסר היציבות והשינוי המתמידים. מה שהיה נכון לאתמול כבר לא נכון להיום. מקצועות נעלמים ואחרים נפתחים. כל שנה מוסדות הלימוד סוגרים מסלולי לימוד ופותחים מסלולים חדשים. קשה להחליט מה לבחור ואיך להתקדם בעולם המשתנה.

מאפייני האנשים במאה ה-21

עם השינויים בעולם משתנים גם האנשים. אם פעם הילדים טענו שההורים שלהם בני השלושים – ארבעים כבר זקנים, הרי היום יש אותה תחושה בין אחים. הצעירים חושבים שאחיהם הבוגרים כבר זקנים. בשוק העבודה מועסקים כיום, בעיקר שלושה דורות דור ה-X, דור ה-Y ודור ה-Z. דור ה-X יושב עדיין במשרות הבכירות. דור ה-Y מחליף אותו. דור ה-Y הוא הרבה יותר טכנולוגי, יזם ויודע להתעשר מהר ובקלות. דור חסר סבלנות. דור ה-Z עוד יותר חסר סבלנות לתהליכי קריירה איטיים ומתמשכים. הם רוצים את הכל כאן ועכשיו.

הבעיה היא שלא כולם מספיק מוכשרים לטפס לצמרת. רבים נשארים מאחור בעולם הטכנולוגי. עולם המשתנה בקצב בלתי מתקבל על הדעת. כולם (אולי לא כולם, אבל רבים) מחפשים להיות אנשי מחשבים. אם למדת איזה מקצוע והוא לא נותן לך את הזינוק המצופה, אז "כמובן" תלך ללמוד מחשבים. אם אתה לא מתאים למחשבים, אתה צפוי להישאר מאחור. המוכשרים יעברו במכרזים, אתה תמשיך להידרדר במדרון ותהיה עוד יותר מתוסכל.

אישה צעירה קוראת

השלכות על עולם התעסוקה

אז מה אתה צריך לעשות כדי לשרוד בעולם המודרני והפוסט-מודרני והפוסט-פוסט-מודרני?

אני מציע לך מודל של הצלחה: השגים-צפון-למידה-חיפוש-הסתגלות

השגים

אלה מושתתים על בחירה מקצועית נכונה, על יכולת לעבור שינויים ועל אישיות גמישה. על מנת להגיע להשגים עליך לבנות את הקריירה שלך על פי מה שאתה מתאים לו. עליך לבחור כיוון מקצועי מתאים. כיוון מקצועי מתאים מושתת על שלושה גורמים: העניין שלך – פעולות ותכנים שמעניינים אותך. פעמים רבות מה שמעניין אותך הוא הדבר שאתה יודע לעשות אותו טוב. למשל, אם אתה מתעניין במתמטיקה יש לשער שאתה שולט טוב בפתרון בעיות מתמטיות. לעומת זאת אם אתה יודע שמתמטיקה עבורך זה כאב ראש, יש לשער שהתחום הזה לא ימשוך אותך ולא יעניין  אותך. אנחנו, הפסיכולוגים, קוראים לזה "נטיות מקצועיות" עליך לדעת מה הן הנטיות המקצועיות שלך ולבחור בכיוון תעסוקתי תואם את הנטיות שלך. לידיעתך, נעשו מחקרים רבים שמצאו קשר בין הנטיות המקצועיות לבין שביעות הרצון וההצלחה של אנשים. אלה שבחרו בכיוון תעסוקתי תואם לנטיות המקצועיות שלהם הגיעו ליותר הצלחה ויותר שביעות רצון בהשוואה לאחרים.

התמודדות עם שינויים. דור ה"בייבי-בום" הם ההורים של דור ה-X וה-Y. דור הבייבי-בום עבר קריירה יחסית רגועה. רבים נכנסו לעבודה בשנות העשרים לחייהם ונשארו בה כל החיים עד לפנסיה. הם הראו מחויבות גבוהה למקום העבודה ורצון להגיע להישגים אישיים. לעומתם הבנים מדור ה – X ועוד יותר מדור ה – Y עברו ויעברו שינויים רבים במהלך הקריירה. הקריירה שלהם נוסעת על רשת של כבישים עם צמתים רבים המחייבים קבלת החלטות. צמתים של פיטורין, סגירת מקומות עבודה, ר-אורגניזציה ואף התפטרות שלהם מתוך רצון לשפר את תנאי העבודה או מתוך חוסר שביעות רצון מהתפקיד או מההתנהלות של מקום העבודה. כל החלפה של מקום עבודה מחייב להתמודד עם שינויים. לכל מקום עבודה יש מאפיינים ארגוניים שונים ולכך צריך להתרגל שוב ושוב ושוב.

גמישות היא אחד המרכיבים החשובים ביותר להצלחה בקריירה וליכולת לפתח ולקדם את הקריירה. גמישות היא תכונת אישיות של נכונות פסיכולוגית לוותר על המוכר והבטוח וללכת לכיוון לא ידוע. יש כאן נכונות ללקיחת סיכונים. לקיחת סיכון מנוגדת (לרוב) לטבע האנושי. כולנו מחפשים ביטחון. החיפוש אחר ביטחון מתחיל מכך שאנחנו רוצים שיהיה לנו איפה לגור ומה לאכול. הבעיה היא שבעולם שהוא לא בטוח גם אתה לא יכול להיות בטוח. אתה לא יכול להיות בטוח שמקום העבודה ידאג לך לכל החיים. אתה לא יכול להיות בטוח שמה שלמדת אתמול ייתן לך מספיק פרנסה מחר. מכאן אתה נדרש לשינוי בתפיסת הביטחון. האחריות על הביטחון עוברת מבחוץ פנימה. כאשר העולם החיצוני לא בטוח אני צריך להיות הביטחון של עצמי. אחד המרכיבים החשובים בשמירה על הביטחון הוא היכולת שלי לקבל שינויים חיצוניים, לשמור על גמישות אישית, ולסמוך על עצמי שאדע למצוא עבור עצמי פתרונות למצבים משתנים.

צפון

בצבא למדנו שצריך לדעת איפה הצפון כדי לא לטעות. כך גם בפיתוח קריירה. אתה כנראה כמו רובם המגיעים אלי לייעוץ בבחירת קריירה, רוצה להיות בטוח שאתה בוחר במקצוע לכל החיים. זו חשיבה מוטעית. אני משער שהקריירה שלך תימשך כארבעים שנה, קרוב לחצי מאה. אף אחד לא יכול לתת לך ביטחון למשך ארבעים שנה.

אם כך מה שאני מציע לך הוא שתבחר את הצפון המקצועי שלך. הצפון המקצועי הוא כיוון כללי אליו אתה מתאים, כיוון בו יש לך יתרון תעסוקתי על פני אנשים אחרים. להלן כמה דוגמאות לכיוון כללי: טיפול באנשים, טכנולוגיה, עסקים וניהול. למשל אם אתה מתאים לכיוון הטכנולוגי. בחרת להיות מהנדס. במהלך הקריירה עסקת בפיתוח. משם עברת לתמיכה בייצור. אחר כך לניהול הייצור. המשכת לתחום המכירות, היית מנהל פרוייקטים ולבסוף שימשת כיועץ ללקוחות. שים לב כמה מקצועות עברת: מהנדס  פיתוח, מהנדס ברצפת הייצור, מנהל, איש מכירות, ושירות לקוחות. לסיכום, רצוי שתבחר את הכיוון המקצועי המתאים לך. תתבסס בו ותתפתח בו. תשלב אותו עם מקצועות נוספים כאשר אתה שומר על היתרון שיש לך בבחירת הצפון המתאים לך.

למידה

בעולם משתנה בו אתה צפוי לעבור בין תפקידים שונים ובין ארגונים שונים. אתה חייב כל הזמן להיות סטודנט "בבית הספר של החיים". זה שבחרת במקצוע, הוכשרת אליו וקיבלת תעודה, עדיין לא אומר שסיימת את מסלול הלימודים שלך. עליך יהיה ללמוד כל החיים. בכניסה למקום עבודה חדש או לתפקיד חדש ברור שתהיה חייב ללמוד. יותר מכך, אני מציע לך ללמוד כל יום וכל הזמן. ביוזמתך. אל תחכה שיפטרו אותך. תתעדכן באופן מתמיד בתחום המקצועי שלך. ותמשיך ללמוד גם נושאים ותחומים הקרובים לתחום ההתמחות שלך. תרחיב את תחומי ההתמחות שלך.

חיפוש

קריירה בוחרים כל החיים. עליך להיות בחיפוש מתמיד של העבודה הבאה שלך. העולם נמצא בשינוי מתמיד. תהיה גם אתה בשינוי מתמיד. מצד אחד, כל עוד אתה עובד במקום עבודה מסוים עליך לתת לו את מיטבך. מצד שני עליך לדעת שמקום העבודה מחויב כלפיך כל עוד הוא צריך אותך. ברגע שהוא לא יצטרך אותך הוא לא יתבייש להיפרד ממך. זו הסיבה שאתה צריך להיות בחיפוש מתמיד אחר הצעד הבא בקריירה שלך. החיפוש נעשה בשילוב של כמה פעולות. עליך לשדרג את עצמך כל הזמן. עליך ללמוד דברים חדשים. עליך להתפתח ולהעלות את הערך שלך בשוק העבודה. בנוסף, עליך לפתח קשרים. ככל שתכיר יותר אנשים כך תפתח יותר אפשרויות למציאת העבודה הבאה שלך. ובעיקר עליך להיות בחיפוש מתמיד של אפשרויות תעסוקה חדשות. את החיפוש תוכל לעשות בשיטוט באינטרנט, בבדיקת מדורי דרושים, בשיחות עם עמיתים למקצוע ועם חברים.

הסתגלות

הסתגלות היא היכולת לנחות על "ארבע רגליים" בכל מקום שתגיע אליו. אפשר להשוות את עולם התעסוקה לעולם הצומח. יש צמחים רגישים שיכולים לצמוח רק בסוג אדמה מסוים. הם רגישים, הם לא מסוגלים לצמוח בכל סוג אדמה. לעומתם יש צמחים בעלי עמידות גבוהה. אלה יכולים לצמוח בכל מקום בו תשתול אותם. כך גם אנשים. יש כאלה שיתקשו להתרגל למקום חדש ויש כאלה בעלי רמת הסתגלות גבוהה. כאלה שיכולים להסתדר בכל מקום.

לסיכום

פיתוח קריירה אתה צריך לעשות כל החיים. אסור לך להיכנס לשאננות. אתה צריך לבנות את עצמך באופן מתמיד ומתמשך ולהיות הביטחון העצמי של עצמך.

שאלות, הערות? מלא פרטים ואצור קשר חזרה