חייכנית צעירה

קורות חיים או אישיות

רוברט אקרט מנכ"ל MATTEL, ענקית הצעצועים, מחפש אישיות וערכים ולא קורות חיים (The Marker). האם הוא צודק? מרבית מקומות העבודה, בגיוס מועמדים, במיוחד בתפקידים בכירים, מדקדקים בבחינת קורות החיים. כעת הגענו לשאלת המפתח מה חשוב יותר ניסיון או אישיות? אין כל ספק שהניסיון חשוב מבחינת המיומנויות הבסיסיות הנדרשות לתפקיד. אם אני מחפש רופא חשוב שלמועמד יש הכשרה ברפואה. אם אני מחפש מנהל תפעול חשוב לדעת שיש לו ניסיון ניהולי מתאים. אבל מעבר לכך חשובה האישיות יותר מהניסיון. מעסיקים רבים המחפשים מנהל תפעול מחפשים "ניסיון של 5 שנים לפחות בתפעול". כאן הם טועים. אני אעדיף מועמד בעל אישיות מתאימה גם אם אין לו ניסיון קודם של 5 שנים.

אדם עם ניסיון רב בא עם מודלים אותם הוא פיתח במהלך השנים. ניסיון שיצר  פרדיגמות איך יש למלא את התפקיד. לעיתים פרדיגמות אלו מתאימות ולעיתים לא. הפרדיגמות עשויות להיות נוקשות וחוסמות אפשרות ללמידה. לעומתו אדם עם מעט ניסיון, לרוב, בא עם נכונות רבה יותר ללמידה. ואם הוא בעל אישיות מתאימה הוא עשוי לצמוח ולהתפתח. בכניסה לתפקיד בכיר הוא עשוי להיות הרבה יותר "רעב" להגיע להצלחה ולהוכיח אותה.

אדם מבולבל איור

רבים מבין מגישי קורות החיים כותבים על עצמם, בין היתר, שהם בעלי "תקשורת טובה, יחסי אנוש מעולים, יכולת מנהיגות ועוד". לאותם מועמדים, אני אומר "תנו לי להחליט האם יש לכם מנהיגות ותקשורת טובה". אתם, ספרו לי מה עשיתם. מטרת קורות החיים אינה לפאר את עצמכם או לתת הערכת אישיות, אלא לתאר את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם.

לי כמעסיק חשוב מאוד לבחון את קורות החיים. כי יש לקורות החיים יכולת חיזוי טובה לגבי העתיד. מי שתיפקד בעבר כמהנדס מכונות עשוי גם בעתיד לתפקד כמהנדס מכונות. דף קורות החיים הוא כלי חשוב למיון ראשוני של עשרות ולפעמים מאות מועמדים לתפקיד. אי אפשר לוותר על קורות החיים.

בנוסף לכך יש בקורות החיים גם רמזים נוספים ביחס לאישיות המועמד. קורות חיים הכתובים בצורה מוגזמת. המנסים לפאר את המועמד בניסוחים מוגזמים מעלים סימני שאלה לגבי אמינותם. קורות חיים שיש בהם פירוט יתר של דברים לא חשובים מעלים שאלה בדבר יכולת אבחנה בין עיקר ותפל. קורות חיים בהן חסרות שנים בחייו של אדם רומזים כי אולי הוא מנסה להסתיר דבר מה. כבדיחה, שאלתי בעבר מועמד "האם בשנים האלו ישבת בבית סוהר". למרבית הפתעתי הוא ענה לי "כן". גם אם הוא ישב בבית סוהר זה עדיין לא פוסל אותו. אבל, צריך לבחון את זה.

אם מועמד עובר את סף הכניסה על סמך קורות חיים אני מראיין אותו, עוד נדבר איך יש לראיין, ובראיון אני בודק התאמה בין הדיווח בראיון לבין קורות החיים. פעמים רבות מצאתי פער משמעותי בין האמת לבין הכתוב בקורות החיים. רבים מנסים להגזים בתיאוריהם בקורות החיים. את אלה אני פוסל מיד. דיווח לא מהימן בקורות החיים מרמז על חוסר מהימנות.

מה קורה עם צעירים חסרי ניסיון? "כולנו התחלנו ללא ניסיון". גם לצעירים חסרי ניסיון יש התנסות בחיים. אין להם ניסיון במקצוע אבל יש משמעות רבה לדרך ההתמודדות שלהם בעבר. חשוב לקבל מידע על התמודדות עם קשיים, התמדה, קבלת מסגרת, רמת שאיפות ועוד תכונות אותן ניתן להעריך על סמך ניסיון בלימודים, בצבא, במשפחה, ביחסים חברתיים או בעבודות אחרות בהן התנסה המועמד.

שאלות, הערות? מלא פרטים ואצור קשר חזרה